Błędna cena towaru w sklepie

Nierzadko zdarzają się sytuacje, w których na półce sklepowej leży towar z określoną ceną, a przy kasie w chwili płacenia okazuje się, że cena towaru jest inna. Pół biedy, jeśli jest korzystniejsza dla klienta, ale nie zawsze tak przecież jest. Czasem cena jest wyższa (i to nieraz znacznie), a takie „cenowe wpadki” najczęściej zdarzają się w przypadku sprzedawania towarów na promocjach. Błędna cena towaru w sklepie może być dla sprzedającego powodem do przykrych konsekwencji. Klient ma też prawo domagać się, aby towar został mu sprzedany po cenie korzystniejszej. Czytelna informacja o cenie danego towaru czy wartości produktu powinna być umieszczona bezpośrednio na tym towarze czy produkcie, albo w takim miejscu, aby była ona łatwo dla klienta dostępna i łatwa do odnalezienia.

Błędna cena towaru w sklepie – jak to w ogóle z tą ceną jest

Obowiązek właściciela obiekty handlowego podawania ceny towaru lub usługi wynika z ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług oraz rozporządzeniu ministra rozwoju w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług. Na podstawie przepisów tego rozporządzenia ustala się sposób uwidaczniania cen towarów i usług oraz wykaz towarów, w przypadku których nie jest wymagane uwidacznianie ceny. Cena jest jedną z podstawowych informacji, jakich sprzedający musi udzielić nabywcy towaru czy usługi jeszcze przed dokonaniem zakupu. Błędna cena towaru w sklepie jest zatem naruszeniem przepisów powołanej ustawy, wprowadza bowiem klienta w błąd. W miejscu sprzedaży detalicznej czy świadczenia danej usługi uwidoczniona powinna być cena oraz cena jednostkowa (np. x zł za kilogram), przy czym nie może ona budzić wątpliwości.

Co istotne, nie może budzić wątpliwości klienta to, że cena jest jedna. Jeśli klient widzi na półce sklepowej dany towar, przy którym widnieje cena tego towaru, to nie może on mieć absolutnie żadnych wątpliwości że jest to cena właściwa i taką uiści przy kasie sklepowej. Częstym błędem sprzedawców jest to, że inna cena widnieje na opakowaniu towaru, inna na wywieszce sklepowej obok tego towaru, chociaż właśnie tego towaru dotyczy. Podobnie np. z odzieżą – inna jest cena na metce, a inna na półce, na której ta odzież leży. Na domiar wszystkiego okazuje się, że jeszcze inna jest cena przy kasie sklepowej, klient czuje się więc zupełnie zdezorientowany. Na szczęście w takim wypadku przepisy prawa stoją po stronie klienta – jeśli bowiem dochodzi do rozbieżności lub wątpliwości co do ceny, klient ma prawo żądania sprzedaży towaru czy usługi po cenie dla niego korzystniejszej.

Podając różne ceny tego samego towaru i tym samym wprowadzając klienta w błąd, sprzedawca naraża się na odpowiedzialność wykroczeniową. Na nic zda się ukrycie towaru przed klientem w sytuacji, gdy ten, mając świadomość swoich praw, zażąda sprzedania go po cenie niższej. Art. 135 kodeksu wykroczeń wskazuje bowiem jasno – kto zajmując się sprzedażą towarów w przedsiębiorstwie handlu detalicznego (…) ukrywa przed nabywcą towar przeznaczony do sprzedaży lub umyślnie odmawia sprzedaży takiego towaru bez uzasadnionej przyczyny, podlega karze grzywny do 5 tysięcy złotych. Wyższa odpowiedzialność finansowa grozi mu w przypadku, jeśli błędna cena towaru w sklepie uniemożliwia klientowi dokonanie prawidłowego zakupu. Inspekcja Handlowa może bowiem na takiego sprzedawcę nałożyć grzywnę do 20 tysięcy złotych.

 

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.