Palenie papierosów elektronicznych w pracy zakazane

Od 8 września 2016 roku w miejscach pracy nie wolno używać nie tylko tradycyjnego tytoniu w postaci papierosów do palenia, ale również wszelkich jego form zastępczych, w tym papierosów elektronicznych. Palenie papierosów elektronicznych w pracy zostało zrównane z paleniem tych tradycyjnych mocą zmian w ustawie o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Zmiany wynikały z konieczności dostosowania polskiego ustawodawstwa w tym zakresie do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/40/UE z dnia 3 kwietnia 2014 roku.

Palenie papierosów elektronicznych w pracy grozi karą

Nowelizacja ustawy praktycznie zrównała uprawnienia palaczy papierosów tradycyjnych i elektronicznych. Obecnie i jedni i drudzy, chcąc „oddać się nałogowi” muszą opuścić swoje stanowiska pracy i udać się albo do specjalnie wyznaczonych palarni w zakładzie pracy albo na zewnątrz. Pracodawca powinien zadbać o to, aby uregulować te kwestie na terenie swojego zakładu pracy. Może to zrobić np. w regulaminie pracy czy zarządzeniu porządkowym w sprawie palenia. Co ważne – całkowity zakaz palenia obowiązuje jedynie na terenie zakładu pracy, nie obejmuje on już publicznego chodnika czy innego miejsca poza zakładem pracy, do którego udają się osoby palące. Podobnie pracodawca niespecjalnie ma możliwość, aby zakaz palenia w pracy egzekwować od pracowników, pracujących poza zakładem pracy. Ze względu na specyfikę pracy taki zakaz może być uzasadniony, w praktyce jednak trudno będzie pracodawcy sprawdzać, czy pracownik mobilny się do niego stosuje.

Obowiązkiem właściciela obiektu, w którym znajduje się zakład pracy, jest umieszczenie w widocznych miejscach odpowiedniego oznaczenia graficznego i słownego, dotyczącego zakazu palenia w miejscu pracy. Palenie papierosów elektronicznych w pracy podlegać będzie takim samym restrykcjom, jak palenie zwykłych papierosów. Oczywiście pracodawca – jeśli chce – może również dla e-palaczy przygotować specjalne miejsca do palenia, przy czym palarnia taka musi spełniać dokładnie takie same wymogi, jak pomieszczenie dla palących tradycyjne papierosy – musi być wyodrębniona konstrukcyjnie od innych pomieszczeń, odpowiednio oznakowana, wentylowana. Palarnia nie jest pomieszczeniem higieniczno – sanitarnym, nie podlega więc w tym zakresie przepisom BHP.

Co istotne – palacze, w tym również pracownicy palący elektroniczne papierosy, nie mogą być dyskryminowani ze względu na swój nałóg. Pracodawca nie może zmusić ich do rzucenia, nie może dyskryminować w awansach, nagrodach czy wynagrodzeniach. Z drugiej jednak strony, jeśli pracownik zostanie z elektronicznym papierosem przyłapany np. przy biurku, pracodawca może wyciągać wobec niego konsekwencje i stosować środki dyscyplinujące.

Jeśli zatrudniasz pracowników i zastanawiasz się, jak traktować tych palących, poszukaj bezpłatnych porad prawnych w tym zakresie. Telefony darmowej pomocy prawnej możesz znaleźć również na naszej stronie.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*