Prowadzenie sklepu internetowego – o czym należy pamiętać?

sklep-internetowy
sklep-internetowy

Założenie sklepu internetowego nie jest obecnie skomplikowane. Na rynku gotowe są dostępne narzędzia, pozwalające na zautomatyzowanie procesu sprzedaży czy wysyłki towarów do klientów, kupić można nawet gotowe strony internetowe sklepów. Z technicznego punktu widzenia założenie i prowadzenie sklepu internetowego nie powinno nikomu nastręczyć większych problemów. Znacznie poważniejsze są tu natomiast wyzwania, dotyczące regulujących sprzedaż internetową przepisów prawa cywilnego i gospodarczego. Właściciel takiego sklepu musi wiedzieć, jakie są zasady udzielania rękojmi i gwarancji na zakupione przez klientów towary, jak zachować się, jeśli klient zgłosi uszkodzenie towaru w transporcie, jakie są obowiązki wobec ZUS czy urzędów skarbowych.

Polska Klasyfikacja Działalności dla sklepów internetowych to PKD 47.91.Z „Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub przez Internet”. Taki numer PKD należy wpisać we wniosku o rejestrację lub zmianę danych naszej działalności gospodarczej. Obecnie można to zrobić przez internet, co z pewnością przyspiesza cały proces. Złożenie wniosku o rejestrację podmiotu gospodarczego czy zgłoszenie zmiany danych jest bezpłatne.

Jedną z bardzo ważnych kwestii dla właściciela sklepu internetowego jest opracowanie odpowiedniego regulaminu tego sklepu. Zawartość takiego regulaminu wskazana została w treści art. 12 ustawy o prawach konsumenta. Przedsiębiorca ma obowiązek poinformować swojego klienta o zapisach tego regulaminu najpóźniej w dniu zawarcia umowy sprzedaży (należy pamiętać, że nie jest tu konieczne spisywanie odrębnej umowy na piśmie. Do zawarcia umowy sprzedaży dochodzi tu poprzez fakty i działanie stron – sprzedającego i klienta). Ważną kwestią jest, aby sprzedający w chwili dokonywania sprzedaży poinformował klienta również o tym, w jaki sposób klient może się z nim skontaktować.

Oczywiście trudno wyobrazić sobie sytuację, w której sprzedający każdorazowo informuje każdego swojego klienta o przysługujących mu uprawnieniach. Taką informację wystarczy przekazać poprzez zamieszczenie regulaminu na stronie internetowej sklepu. Poza regulaminem na stronie internetowej należy podać dane teleadresowe sprzedawcy – klient ma prawo znać adres, pod który może kierować swoje ewentualne reklamacje.

Bezwzględnym obowiązkiem właściciel sklepu internetowego jest informowanie o ostatecznej cenie oferowanych produktów. Klien musi z góry znać również wszelkie ewentualne dodatkowe koszty – transport, ubezpieczenie, opakowanie itp. Sprzedający informuje również klienta o sposobie i terminie wniesienia reklamacji, o uprawnieniach klienta z tytułu rękojmi i gwarancji itp. Sprzedający musi mieć świadomość tego, że klient, który zawarł umowę sprzedaży na odległość (dokonał zakupu w sklepie internetowym) ma prawo odstąpić od tej umowy w terminie 14 dni bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów.

Podkreślić wyraźnie należy również to, że nie wszystko można sprzedawać przez Internet za pomocą sklepów internetowych. Obostrzenia w tym zakresie są niemal takie same, jak dla zwykłych sklepów stacjonarnych. Przykładowo nie można za pomocą sklepu internetowego handlować biżuterią, zawierającą kość słoniową, zwierzętami czy roślinami, chronionymi rozporządzeniem Rady 338/97/WE z 9 grudnia 1996 roku w sprawie ochrony gatunków dzikiej fauny i flory w drodze regulacji handlu nimi.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*