Mało kto zdaje sobie sprawę, że dokonując nawet niewielkich, codziennych zakupów w sklepach zawiera ze sprzedawcą umowę kupna sprzedaży. Umowa ta nie musi mieć formy pisemnej, a do jej zawarcia dochodzi poprzez działanie stron – zakup towaru i zapłatę za niego. Mimo to sprzedawca ma wobec klienta (konsumenta) pewien obowiązek informacyjny, którego powinien przestrzegać. Konsument z kolei powinien mieć świadomość wszystkich elementów zawieranej umowy sprzedaży, w szczególności ceny towaru, warunków zwrotu towaru, rękojmi czy gwarancji sprzedawcy.
Obowiązek informacyjny wobec klienta sklepu w zakresie sprzedaży obciąża oczywiście sprzedawcę. Stąd też jeszcze przed zawarciem umowy sprzedaży (przed dokonaniem zakupu przez klienta) sprzedawca powinien poinformować go (w języku polskim) o wszelkich okolicznościach, niezbędnych do pełnego i prawidłowego korzystania przez klienta z rzeczy, które zakupił. Konsument musi zostać poinformowany o rodzaju rzeczy i sposobie korzystania z niej, o producencie rzeczy, zasadach bezpieczeństwa i znakach zgodności, których wymagają odrębne przepisy. Oczywiście trudno oczekiwać, że sprzedawca będzie informował klienta ustnie o tych okolicznościach przy zakupie każdej rzeczy w jego sklepie. Dlatego też obowiązek informacyjny wobec klienta sprzedawca może zrealizować, dodając do towaru np. instrukcję obsługi, podając skład na opakowaniu, dołączając dokument gwarancyjny itp.
Sprzedawca ma obowiązek zapewnić klientom w miejscu sprzedaży (np. w sklepie) odpowiednie warunki techniczne, umożliwiające klientowi nie tylko dokonanie wyboru towaru, ale również jego sprawdzenia.Wraz z towarem sprzedawca musi wydać klientowi elementy wyposażenia tego towaru oraz instrukcje obsługi itp.
Obowiązek informacyjny sprzedawcy wobec klienta
O zakresie informacji, jakie kupującemu powinien przekazać sprzedający, jeśli oboje fizycznie są w miejscu sprzedaży (np. w sklepie stacjonarnym, nie internetowym) decyduje treść art. 8 ustawy o prawach konsumenta. Sprzedawcy w żaden sposób nie mogą wyłączyć albo ograniczyć uprawnień klienta, przysługujących mu w oparciu o przepisy ustawy o prawach konsumenta. Co istotne, regulacji tej ustawy nie podlegają np. gry hazardowe.
Podsumowując: obowiązek informacyjny sprzedawcy wobec klienta sprowadza się do poinformowania klienta o:
- cechach świadczenia (towaru) oraz sposobie komunikowania się z klientem
- danych identyfikacyjnych – nazwy firmy, adresu, numeru NIP czy REGON
- łącznej cenie za towar wraz z cenami ubocznymi (transport, opakowanie)
- sposobie i terminie dostawy i wydania towaru klientowi
- usługach posprzedażowych (np. przeglądach technicznych) i gwarancji
- funkcjonalności treści cyfrowych (jeśli zakupiony towar jest w takiej postaci).
Sprzedawca powinien poinformować klienta również o tym, jakie są możliwości zwrotu towaru czy jego wymiany itp.