Jakie są obowiązki kierownika sklepu? Jakie cechy musi mieć dobry kierownik sklepu? Czy nadajesz się na dobrego kierownika sklepu? Odpowiedź: to zależy, od rodzaju sklepu, ale też od predyspozycji i cech osobistych. Obowiązki kierownika sklepu tylko pozornie wydają się proste. Dla osób spoza branży obowiązki kierownika sklepu to najczęściej nadzór nad pracownikami, zamawianie towaru, pilnowanie kasy.
Tymczasem gdyby przyjąć, że tylko do tego sprowadzają się obowiązki kierownika sklepu, to byłoby to bardzo, ale to bardzo duże uproszczenie.
Przeczytaj nasz artykuł i zobacz, jakie są najważniejsze obowiązki kierownika sklepu, czym różni się praca kierownika placówki sieciowej od placówki nie sieciowej. Sprawdź jakie cechy i umiejętności powinien posiadać najlepszy kandydat na kierownika sklepu. Czy spełniasz wymagania jakie pracodawcy stawiają przed kandydatami? Odpowiedź poniżej.
O handlu pisaliśmy m.in. tutaj: kto to jest merchandiser. Niebawem kolejne artykuły na temat ciekawych zawodów, w tym związanych z handlem.
Obowiązki kierownika sklepu – czy w sklepie w ogóle musi być kierownik?
Liczbę pracowników handlu w Polsce szacuje się na ponad 2 mln osób. Każda placówka handlowa czy to z branży spożywczej, przemysłowej czy usługowej, zatrudniająca więcej niż 5 osób posiada strukturę zatrudniania, w której skład wchodzi stanowisko Kierownika sklepu lub punktu.
Jest to stanowisko powszechne, ale odróżniające się od zwykłej posady pracownika handlu odpowiedzialnością za ludzi, mienie i wynik finansowy danej placówki. A to oczywiście jeszcze nie koniec, obowiązki kierownika sklepu są dużo szersze.
Na początku rozdzielmy posadę kierownika sklepu na dwa rodzaje: kierownik punktu sieciowego (np. Lidl, Biedronka, Stokrotka, Reserved, Rossmann, Hebe, Apteka Słoneczna itp.) oraz kierownik punktu niesieciowego (np. Delikatesy Centrum, Groszek, Mrówka itp.). Dlaczego o tym wspominam? Z uwagi na to, że część sieci handlowych ma swoje magazyny centralne, logistykę, dział kadr, harmonogramy i planogramy wnętrz.
To wszystko sprawia, że obowiązki kierownika przykładowego Rossmanna, czyli ogólnopolskiej sieci drogerii, dotyczą głównie zarządzania zespołem, kontroli kosztów i maksymalizacji obrotów swojej placówki. Inaczej jest w przypadku kierownika punktu niesieciowego typu np. Market budowlany Mrówka, który musi zadbać i pamiętać o tym, żeby dodatkowo zamówić towar, wprowadzić go do systemu, nadać ceny, przyjąć dostawę. Prawdziwą zmorą kierowników niesieciowych są przedstawiciele handlowi, którzy ustawiają się w kolejce, aby porozmawiać i sprzedać swoje produkty.
Jakie cechy powinien posiadać kierownik sklepu?
Cierpliwość i opanowanie kierownika sklepu
Zarządzanie grupą pracowników często powoduje konflikty, wzajemny brak zrozumienia czy też kłótnie. Kierownik musi często podejmować decyzję, które są „niewygodne” dla części podwładnych – niestety takie również są obowiązki kierownika sklepu. Nawet, jeśli czasami nie jest to decyzja kierownika tylko polecenie z centrali lub od właściciela firmy, to właśnie manager punktu jest twarzą niepopularnej decyzji.
Dlatego istotne jest, aby posiadać umiejętność powściągania emocji oraz rozładowywania napięć pomiędzy pracownikami. Nadzór nad dużym sklepem może powodować wiele sytuacji „awaryjnych”, dlatego kierownik sklepu musi sobie radzić ze stresem.
Empatia – czyli dlaczego kierownik sklepu musi mieć „ludzką twarz”
Często można usłyszeć, że dobry kierownik to taki, który trzyma krótko pracowników. Pewnie jest w tym trochę prawdy, ale warto zwrócić uwagę na drugą stronę medalu. „Dociskanie personelu” może powodować wypalenie psychiczne i zniechęcenie do pracy. Dzisiaj cechą, którą kierownik musi posiadać jest empatia. Obowiązki kierownika sklepu to rozmowy z pracownikami nie tylko o pracy.
Może Cię zainteresuje: Kto płaci za L4 w ciąży
Poznanie załogi pracowniczej i dowiedzenie się kto ma jakie hobby czy zrozumienie motywacji danej osoby do pracy może wpłynąć na podejmowane decyzje przez kierownika. Realizacja celów firmy może zostać zrealizowana poprzez dostrzeganie mocnych i słabych stron, bo każdy pracownik takie ma (pisaliśmy m.in. tutaj: zwolnienie z pracy za plotki). Uzyskanie takiej informacji jest cenne, bo pozwala na motywowanie konkretnej osoby.
Zdecydowanie
Każdy dzień przynosi ze sobą kwestie podejmowania decyzji w pracy kierownika. Poczucie własnej wartości i pewności siebie ułatwia ten aspekt. W taki sposób można także zdobyć szacunek, poważanie i pozycję wśród podwładnych, co potem ułatwia egzekucję delegowanych poleceń.
Asertywność kierownika
Wbrew pojawiającej się opinii asertywność nie oznacza tylko mówienia „nie”. Asertywność pomaga nam w wyrażaniu opinii w taki sposób, aby nie atakować rozmówcy ani nie obrażać go. Ta cecha pomaga w komunikacji z personelem, a przy okazji pozwala omijać konflikty. Idealny kierownik potrafi znaleźć kompromis i szuka rozwiązań, które zostaną zaakceptowane przez pracowników (pisaliśmy m.in. tutaj: kogo nie można zwolnić z pracy)
Zdyscyplinowanie
Praca danego sklepu jest określana często w ramach jednego miesiąca albo jednego kwartału. Ważne, aby kierownik rozumiał, że systematyczność w pracy o raz zdyscyplinowanie pomoże w osiągnięciu założonych celów. Obowiązki kierownika sklepu to m.in. tworzenie harmonogramu pracy sklepu, rozdzielanie zadań i rozliczanie się z podwładnymi. Prawidłowe wykonywanie tych obowiązków wymaga świetnej organizacji pracy, a także podzielności uwagi.
Jakie umiejętności na stanowisku kierownika sklepu są kluczowe?
Umiejętność delegowania zadań przez kierownika
Rozdzielanie obowiązków pomiędzy pracowników jest istotne z uwagi na to, że jeden pracownik preferuje prace np. w dziale płytki, a drugi zna się lepiej np. na panelach drewnianych. Kierownik musi mieć tą wiedzę i odpowiednio ją wykorzystywać według kompetencji pracowników. Szkoda marnować potencjał w miejscu, w którym nie zostanie odpowiednio wykorzystany.
Delegowanie zadań jest trudne z uwagi na to, że w dzisiejszych czasach handel jest wymagającą dziedziną, ale obowiązki kierownika sklepu polegają również na tym, że zadania deleguje. Dlatego właśnie dobry kierownik sklepu powinien w tym czasie bardziej niż zazwyczaj uelastycznić dobór zadań dla pracowników.
Ufaj, ale sprawdzaj – kontrola personelu i dostawców.
Kierownik sklepu stoi na pierwszej linii frontu, jeśli chodzi o odpowiedzialność za wynik finansowy punktu. Nawet jeśli mamy stałą ekipę ludzi, która jest zgrana i pracuje ze sobą od paru lat (o pierwszej pracy w życiu pisaliśmy m.in. tutaj: pensja w pierwszej pracy, urlop wypoczynkowy w pierwszej pracy), nie zwalnia to kierownika z obowiązku kontroli finansowej i sprawdzania jakości obsługi klienta.
Oczywiście każdy może popełnić błąd, ale zadaniem kierownika jest wyłapanie go i sprawianie, żeby więcej się nie powtórzył. To samo tyczy się dostawców. Bardzo ważne jest przeliczenie dostawy i sprawdzenie go z wystawioną fakturą. Zwroty, korekty, reklamacje to codzienność w pracy kierownika.
Fakturowanie – szkolenie online
Umiejętności komunikacyjne kierownika sklepu
Dobry kierownik sklepu musi potrafić rozmawiać w taki sposób, aby komunikaty były jasne, konkretne i nie zostawiały miejsca na niedomówienia. Należy także wspomnieć o umiejętnościach negocjacyjnych, które pomagają w rozmowach o podwyżce z pracownikiem lub rozmowie handlowej z przedstawicielem handlowym. Obowiązki kierownika sklepu to nierzadko właśnie trudne rozmowy i negocjacje (o trudnych rozmowach pisaliśmy m.in. tutaj: kiedy powiedzieć pracodawcy o ciąży).
Samodoskonalenie kierownika
W dobie pandemii i zmieniających się przepisów musimy zadbać o to, aby uzupełniać wiedzę. Warto raz na kwartał uzupełniać braki o znowelizowane przepisy lub nabyć nowe kompetencje. Kierownik musi znać przepisy odnośnie czasu pracy pracownika, rozliczania faktur czy też potrafić przeprowadzić rekrutację na brakujące stanowisko. Każdemu dziś brakuje czasu dlatego dobrym rozwiązaniem są kursy online.
Dobra organizacja pracy kierownika sklepu
Kierownik placówki handlowej musi zadbać o pracę całego zespołu, nawet jak nie ma go na miejscu. Łatwo się domyśleć, że sklep jest czasami otwarty w godzinach 6.00 – 22.00. Daje nam to 18 godzin pracy ludzi i nie ma takiej możliwości, aby kierownik był obecny cały dzień. Dlatego musi mieć wyznaczonych zastępców, którzy przejmują pełnienie obowiązków. Kluczowym obowiązkiem jest zadbanie o grafik pracowników i zmiany. Trzeba wtedy uwzględnić także natężenie ruchu w sklepie.
Często kierownik pozostaje pod telefonem, aby można było z nim skonsultować istotne sprawy. Niestety obowiązki kierownika sklepu to nierzadko praca po godzinach.
Czy każdy może zostać kierownikiem sklepu?
Kierownik sklepu to osoba, która zarządza pracownikami i rozdziela obowiązki. Kierownik pilnuje biznesu i dba o obsługę klienta. Trzyma w ryzach koszty i zawsze stara się realizować zakładane cele. Co do tego nikt nie powinien mieć wątpliwości. Istota tego zarządzania polega jednak na tym, aby nie nadużywać swojej pozycji, ale używać jej po to, by pracownicy mogli wydobyć z siebie to, co najważniejsze, czyli ukryte umiejętności do pracy na danym stanowisku.
Uczciwość to cecha, która powinna być na pierwszym miejscu u każdego kierownika szanującego siebie, zespół i pracodawcę. Manager trzyma wszystko w ryzach, ale nie boi się części kompetencji scedować w ręce zastępcy lub podwładnych. W innym wypadku władza jednostki może szybko doprowadzić do katastrofy w relacjach pomiędzy pracownikami.
Jaka jest recepta na doskonałego kierownika? Oto jest pytanie. Gdyby tylko istniała jedna prosta i wyczerpująca odpowiedź… Niestety, dobry kierownik sklepu to taki, którego wyróżnia szeroki wachlarz umiejętności miękkich oraz twardych, a dodatkowo prowadzenie sklepu oraz ludzi wymaga także połączenia cech, które momentami się wykluczają. Najczęściej człowiek dorasta do bycia na stanowisku kierowniczym i krok po kroku podczas swojej ścieżki zawodowej zdobywa najważniejsze kompetencje jakie wymagają pracodawcy.