Reklama

| .
23 kwietnia 2021 11:33

Ile zarabia sekretarka – 3 000 zł na rękę czy więcej?

Ile zarabia sekretarka? Czy zawsze tylko wynagrodzenie sekretarki to pensja minimalna, jak to się powszechnie uważą? Czy sekretarka – asystentka może zarabiać po kilka tysięcy na rękę? Sekretarka to zawód, który kojarzy się przede wszystkim z pracą biurową. Bez wątpienia obowiązki osoby zajmującej tego typu stanowisko w dużej mierze sprowadzają się do “roboty papierkowej” ale warto podkreślić, że często większość czasu w pracy sekretarki spędzają mając bezpośredni kontakt z innymi osobami z firmy bądź z klientami czy interesantami.

Czym więc tak na prawdę zajmują się osoby, które określa się jako sekretarki? Jakie umiejętności powinna posiadać osoba pracująca na tego typu etacie? Czy jest to stanowisko na którym można ciągle się rozwijać? Ile zarabia sekretarka? Odpowiedzi na te oraz inne pytania znajdziesz poniżej. Pomogą one Ci na podjęcie decyzji, czy jest to zawód który chciałabyś wykonywać w przyszłości, czy może jednak wolałabyś poszukać innego zajęcia, bardziej do Ciebie pasującego (pisaliśmy m.in. Ile zarabia dietetyk i tutaj: ile zarabia grafik 3d i jeszcze tutaj: ile zarabia kasjerka i tutaj: ile zarabia informatyk po technikum, a także tutaj: ile zarabia projektant wnętrz i obowiązki pracownika biurowego).

Obowiązki sekretarki – czyli na czym polega ta praca?

Ile zarabia sekretarka

Jest szereg obowiązków, które wykonywać będzie każda sekretarka, bez względu na to w jakiego typu firmie czy organizacji pracuje. Jednym z podstawowych zadań jest odbieranie telefonów i: albo ich przekierowywanie do odpowiedniej osoby, albo w miarę możliwości załatwianie spraw na bieżąco. Bardzo często celem kontaktów telefonicznych czy mailowych jest umówienie się na wizytę. Za planowanie ich w dogodnym terminie dla wszystkich stron jest odpowiedzialna właśnie sekretarka.

Upraszczając: to osoba, której obowiązkiem jest sprawne organizowanie pracy przedsiębiorstwa oraz jak najszybsze rozwiązywanie ciągle pojawiających się problemów. Dodatkowo, większość osób zajmujących tego typu stanowisko biurowe odpowiedzialne jest za wypełnianie oraz porządkowanie różnego rodzaju dokumentów oraz terminowe wysyłanie listów i przesyłek. Ponadto, system organizacji pracy w wielu firmach wymusza na sekretarkach bezpośredni kontakt z osobami pojawiającymi się w firmie.

To one powinny zadbać o uprzejme i profesjonalne powitanie gościa, załatwienie z nim sprawy w związku z którą się pojawił bądź przekierowanie go do odpowiedniej osoby. Dodatkowo, sekretarki bardzo często są osobami “do zadań specjalnych”. W każdym miejscu pracy pojawiają się czasem sytuacje nietypowe, które wymagają indywidualnego rozpatrzenia – sekretarki jako osoby, szczególnie dobrze znające specyfikę miejsca w którym pracują często są w stanie w kreatywny sposób rozwiązać nawet najbardziej niecodzienne problemy.

I tak na prawdę od tego, ile spraw może załatwić, często zależy to ile zarabia sekretarka, ponieważ od poziomu jej zaangażowania w pracę zależy to, jak cennym pracownikiem będzie. 

Jakie cechy charakteru powinna posiadać sekretarka?

Co prawda, uważa się, że dorośli ludzie powinni umieć odnaleźć się w każdej sytuacji i szczególnie w sytuacjach zawodowych dostosować się do specyfiki zajmowanego stanowiska. Prawda jest jednak taka, że posiadanie pewnych cech znacząco ułatwia rzetelne wykonywanie codziennych obowiązków a stałe udawanie kogoś, kim tak na prawdę się nie jest po pewnym czasie staje się źródłem silnych frustracji. Dlatego właśnie najlepsze sekretarki to osoby, które po prostu posiadają pewne cechy.

Ile zarabia sekretarka

Przede wszystkim jest to stanowisko które wymaga bardzo wysokiego poziomu samodyscypliny. Większość pojawiających się zadań powinna być wykonywana od ręki a nie zostawiana “na później”. Jedynie takie podejście umożliwia sprawne planowanie pracy i terminowe rozpatrywanie spraw bieżących. Osoby mające tendencję do prokrastynacji bardzo szybko pogubią się w służbowej codzienności (pisaliśmy m.in. stres w pracy biurowej). Ponadto, sekretarka bez wątpienia musi być osobą dbającą o porządek.

Jest to cecha która ułatwia pracę, przyspiesza ją oraz pozwala na dobre zaprezentowanie się przed klientami czy petentami pojawiającymi się w firmie. Należy pamiętać, że sekretarka to często pierwsza osoba, z którą ludzie odwiedzający przedsiębiorstwo mają kontakt i to ona ma bardzo duży wpływ na ogólny odbiór działalności całej struktury firmy. Dodatkowo, niezbędną cechą w pracy biurowej okazuje się być komunikatywność.

Jasne przekazywanie informacji jest kluczem do dobrej organizacji pracy sekretarki. Ponadto, warto by wszelkie kontakty z ludźmi z zewnątrz były prowadzone w sposób uprzejmy – więc osoby źle czujące się w kontaktach służbowych z innymi ludźmi nie odnajdą się na stanowisku sekretarki, bądź będą tego typu pracą przemęczeni psychicznie. 

Gdzie można pracować jako sekretarka?

Każde rozwijające się przedsiębiorstwo w pewnym momencie potrzebuje zatrudnić osobę, która będzie odpowiedzialna za “spinanie wszystkiego w jedną całość”. Często już kilkuosobowe zespoły mają w swoim składzie sekretarkę, bez względu na to w jakiej branży prowadzą swoją działalność. Dodatkowo, większość instytucji państwowych w dużej mierze swoje funkcjonowanie opiera na pracy sekretarek. Tak na prawdę posiadając odpowiednie cechy, umiejętności oraz doświadczenie w tym zawodzie, pracę można znaleźć dosłownie wszędzie.

Mogą to być zarówno duże korporacje, mikro-firmy, działalności on-line, różnego rodzaju biura, organizacje, fundacje czy nawet szpitale. Sekretarka potrzebna jest wszędzie, gdzie niezbędna jest dobra organizacja. Prawda jest taka, że w dzisiejszych czasach funkcjonowanie na jakimkolwiek obszarze rynku tego wymaga. Dlatego wiedząc, jak powinna funkcjonować dobra sekretarka możesz próbować aplikować do różnego rodzaju miejsc.

Bez wątpienia dodatkowym atutem będzie wykształcenie kierunkowe – wiedza ogólna na temat obszaru w którym funkcjonuje firma zdecydowanie ułatwi odnalezienie się w jej rzeczywistości. 

Jakie umiejętności musi posiadać sekretarka?

Konkretne umiejętności, niezbędne do wykonywania codziennych obowiązków powinny być jasno wskazane już podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Bez wątpienia każdy pracodawca będzie wymagał sprawnej obsługi komputera oraz poprawnego używania języka polskiego. Są to rzeczy kluczowe do dobrego i sprawnego reprezentowania firmy. Dodatkowo, zazwyczaj wymagana jest znajomość podstawowych programów do obróbki tekstów, analizy danych czy prezentowania wyników.

Dodatkowe umiejętności wpływają bezpośrednio na to, ile zarabia sekretarka. Coraz więcej pracodawców wymaga biegłej znajomości języków obcych. Obecnie w wielu miejscach standardem jest język angielski. Jednak w zależności od tego na jakim obszarze działa firma bardzo istotna może okazać się znajomość innych, mniej oczywistych języków obcych. Warto podkreślić, że coraz częściej w licznych branżach poszukuje się ludzi znających różne języki azjatyckie.

Ile zarabia sekretarka – asystentka

W niektórych sytuacjach jako sekretarki zatrudnia się jedynie osoby dobrze znające konkretną branżę. Czasem musi to wiązać się z kierunkowym wykształceniem wyższym, czasami wystarczy wcześniejsze doświadczenie na innym stanowisku. 

Ile zarabia sekretarka?

Zarobki sekretarek są bardzo zróżnicowane. Obecnie większość pracodawców odchodzi od wypłacania najniższej krajowej osobom zajmującym tego typu stanowisko, ponieważ wiadomo już, że sprawna praca sekretarki jest kluczowa do sprawnej działalności przedsiębiorstwa. Prawda jest taka, że dobrą motywacją może być dobra atmosfera w pracy, korzystne godziny czy dodatkowe ułatwienia ale najlepszym motywatorem do starannej pracy jest satysfakcjonująca wypłata.

Warto podkreślić, że z reguły stanowiska państwowe gwarantują bardziej wyrównane zarobki względem wszystkich pracowników a system podwyżek jest schematyczny. Oznacza to, że pensje większości sekretarek pracujących w gminie będą porównywalne. Natomiast sekretarki zatrudnione w prywatnych przedsiębiorstwach mogą spodziewać się skrajnie różnych wypłat. Zazwyczaj pensja sekretarek rośnie proporcjonalnie do stażu – osoba, która spędziła w firmie dużo czasu zazwyczaj potrafi lepiej oraz szybciej rozwiązywać różne problemy a więc z biegiem lat staje się coraz cenniejszym pracownikiem.

Ponadto, pozytywnie na wielkość zarobków w większości przypadków wpływa znajomość języków obcych oraz szereg innych, mniej oczywistych umiejętności ułatwiających wykonywanie codziennych obowiązków. Wszystkie te czynniki przekładają się pozytywnie na działalność przedsiębiorstwa dlatego też wielu pracodawców inwestuje w różnego rodzaju kursy dla sekretarek, w wyniku których później przyznawane są podwyżki.

Zarobki sekretarki – asystentki

A więc to, ile zarabia sekretarka zależy od pracodawcy, jej doświadczenia, umiejętności, zaangażowania w pracę oraz kreatywności. Nie bez znaczenia jest też branża do której należy firma. Te, które intensywnie się rozwijają zazwyczaj zapewniają atrakcyjniejsze wynagrodzenie za wykonaną pracę. 

Bardzo specyficznym rodzajem sekretarki jest sekretarka medyczna, której zarobki również mogą być bardzo różne. W tym przypadku zależą przede wszystkim od tego, czy stanowisko to oferuje szpital państwowy, czy prywatny. Ponadto, sekretarka medyczna jest odpowiedzialna między innymi za nadzór dokumentacji medycznej. Tego typu obowiązki wiążące się z dużą odpowiedzialnością przekładają się na korzystniejszą pensję. 

Jak rozwijać się będąc sekretarką? Jednym z największych plusów opisywanego zawodu jest to, że można ciągle się rozwijać i poszerzać swoje kompetencje zawodowe. Okazuje się to być coraz łatwiejsze. Jednym z najbardziej popularnych i jednocześnie najwygodniejszych sposobów na poszerzanie wiedzy, którą można później wykorzystać w pracy sekretarki są kursy biurowe online. To świetne rozwiązanie dla tych, którzy już pracują oraz dla tych, którzy dopiero szukają pracy i chcieliby zwiększyć swoje szanse na rynku.

Kursy internetowe pozwalają na uczenie się w wygodnych warunkach, w dowolnym miejscu na świecie i bardzo często o dowolnej porze. Dodatkowo ułatwiają nawiązanie kontaktu ze specjalistami, którzy nie tylko odpowiadają na nurtujące pytania ale zazwyczaj również podpowiadają jak rozwiązać różnego rodzaju problemy zawodowe. Innym pomysłem, który może przynieść dużo korzyści w postaci nowych doświadczeń jest udzielanie się na internetowych grupach branżowych.

To bardzo dobry sposób na nawiązywanie znajomości z osobami specjalizującymi się w pracy biurowej. Coraz więcej osób chętnie wymienia się swoimi doświadczeniami, przemyśleniami i wątpliwościami. Wynikające w związku z tym dyskusje często pozwalają na wyciąganie ciekawych wniosków i modyfikowanie swojego stylu pracy.

Podziel się

Dodaj komentarz

Ostatnie wpisy

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.

Czytaj więcej